onsdag 19 augusti 2015

Megaskrämskott!

Jag har fått brev från Pensionsmyndigheten. Jag fick en smärre chock. Trodde de skulle sänka min pension med 3000 kr i månaden. Häpp!

”Pensionsmyndigheten har ändrat ditt tidigare beslut om ålderpension daterat den 27 november 2012. Enligt det nya beslutet räknas din ålderspenison om från och med april 2012.”
Och så följer tabeller och uppställningar om:
Inkomstpension,
Tilläggspension
och Garantipension (som jag inte har).

Det stod också att jag omfattas av reglerna i EG-förordning 883/2004 (vad det nu innebär) och min pension har beräknats utifrån dessa regler.

Vet inte om de plötsligt kommit på att jag har en liten brittisk pension. (Trodde jag att de redan visste!)

Det kändes smått hysteriskt och orättvist att jag skulle få sänkt pension.
Sonen gav det goda rådet att jag skulle ringa med en gång och kolla upp det. Men jag kände mig inte riktigt beredd så sent på eftermiddagen.

Idag ringde jag Pensionsmyndigheten och fick tala med en sympatisk kvinna som vänligt förklarade för mig hur det hela hängde ihop. Skatteverket beslutar om pensionsgrundande inkomst och de hade gjort en omräkning av sina tidigare beslut. Viktigast av allt; min pension förändras inte!!! Och som jag ältat detta fram och tillbaka. Hjärnan har gått på högvarv.

Sonens kommentar när jag berättade för honom: "Vem var det som sade till dig att ringa redan igår? Tänk vad du sluppit oroa dig om du gjort som jag sade!"
Hur kommer det sig att just vi fick den smartaste, duktigaste, intelligentaste sonen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar