tisdag 20 oktober 2015

Svårknäckt nöt

Helgen avlöpte i lugn och relativ stillhet. Lördagen ägnade jag åt att sova middag. Två gånger. Ändå somnade jag på kvällen. Måste ha varit rätt så slut. Tränade litet under söndagen dock. Armcykel, gåträning i barr och rullstolskörning i korridoren utanför sjukgymnastik/arbetsterapi. Efter lunch gick jag ut en stund och bara njöt i det vackra höstvädret. Litet båtmotorsurr bröt tystnaden då och då.
Igår var det full fräs på träningen. Morgongympa, träning med sjukgymnasten, ballongvolleyboll (som är SÅ roligt!)
Efter lunch blev det pingisträning. Pingis har jag nog inte spelat på närmare 30 år. Litet ringrostig kan man nog säga att jag var. Eller mycket snarare. Men efter en stund gick det litet bättre.
Egentligen skulle jag haft bassängträning, men ett eksem på magen satte stopp för de planerna. Plötsligt var jag ledig en timma i stället. Den tog jag vara på. I solen ute på altanen utanför mitt rum.
Morgongympa och bencykelträning stod på programmet idag, men jag körde armcykel och gåträning i barren i stället efter morgongympan. Sedan var det handträning och därefter Wii – som bara är så kul. Riktigt svettigt blir det också. Man kör upp rullen på en specialtillverkad ramp/platta ovanpå balansplattan. Det är fritidsledare Sören som konstruerat plattan som nu gör stor succé på en massa olika rehabställen i landet. Häftigt. Det är så himla kul. Man märker knappt att man tränar eftersom man blir så engagerad i själva spelet.

Direkt efter det var det rullstolsträning med Nisse (gammal paralympic guldmedaljör i bänkpress, tror jag att det var). Vi tränade hindertagning. Utan att använda armarna. Har jag aldrig reflekterat över att man kan göra. Men tröskeln var bara 2-3 cm. Inte lätt, men till slut lyckades jag. Fick hemläxa också. I morgon ska jag kunna detta. Hm.
Efter lunch och litet pausvila var det dags för konditionsträning med bland annat boxning.
Som avslutning på dagen ett träningpass med sjukgymnasten. Hon böjer och sträcker och drar i mitt vänstra ben får att försöka få litet rörlighet i höften. Det känns bra även om det gör ont ibland.
Som om inte dagens schemalagda träning var nog tog jag ett extrapass på en halvtimma med rullstolen för att träna hemläxan Nisse gav mig. Det är meningen att man ska ta sig över hindret genom att snabbt och bestämt trycka ryggen mot rullstolsryggen och på så vis lyfta länkhjulen över hindret. En tuff nöt att att knäcka!


Solnedgångarna fortsätter att fascinera...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar