onsdag 24 november 2010

Elefant i porslinsbutik - typ...



Idag har jag varit duktig idiot i kvadrat! När jag skulle knuffa ut mig själv från matbordet/arbetsbordet i vardagsrummet för att skynda mig ut i hallen och svara i telefon, lyckades jag med konststycket att knuffa omkull överdelen på hörnskåpet. Överdelen står löst ovanpå den undre delen av skåpet. Ett skåp specialdesignat för mina porslinsterriner. Gissa om det blev ett fasligt kras av allt porslin som stod där till allmän beskådan och som plötsligt föll handlöst ner i parkettgolvet. Mina fina terriner, som jag köpt i Wales för nästan 30 år sedan, blev totaldemolerade. Det blev ganska långa svordomsramsor och eftersom mitt ordförråd inte är så jättestort på just det området (normalstort – men det räckte liksom inte till), körde jag samma ramsor om och om igen som en grammofonskiva som hakat upp sig. Tills jag lugnat ner mig litet. Och försökte övertala mig själv, med Karlsson På Takets ord: ”Det är en världslig sak...” Man kan väl säga att det tog ett tag innan jag lät mig övertalas.
Det värsta var att det bara var en sketen försäljare i telefon så det var inte så himla bråttom med att svara – men sådant vet man ju inte när telefonsignalen ljuder. Jag tror inte att jag var övertrevlig precis när jag förklarade att jag inte var det minsta intresserad!



Kvar på den lutande skåpsdelen sitter min älskade lilla kinesgubbe av lera och ser lika förnöjd ut som vanligt. Inte en min har han rört fast allt rasat omkring honom. Att han sitter kvar hel och fin i allt damm måste vara ett gott omen! Eller?

När jag lyckats välta ner allt mitt porslin på golvet var det dags för Mike och mig att åka till sjukgymnasten och träna – det gick så där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar